قرأت لك : كريستيانو رونالدو من أجل ال 100 مليون زائر سنوياً للسعودية في 2030 وكمان للدعاية لمونديال كأس العالم بالشراكة مع مصر واليونان. – http://www.kolalnaseg.com
أخبار عاجلة
الرئيسية / اخبار كل الناس / قرأت لك : كريستيانو رونالدو من أجل ال 100 مليون زائر سنوياً للسعودية في 2030 وكمان للدعاية لمونديال كأس العالم بالشراكة مع مصر واليونان.

قرأت لك : كريستيانو رونالدو من أجل ال 100 مليون زائر سنوياً للسعودية في 2030 وكمان للدعاية لمونديال كأس العالم بالشراكة مع مصر واليونان.

Spread the love

كتب : محمود هاشم

ليه النصر السعودى يدفع 200 مليون يورو في كريستيانو رونالدو ؟ فلوس في الارض ولا فيه اهداف ورا الصفقة ؟

العالم كله بيتكلم عن انتقال كريستيانو رونالدو للنصر السعودي … و السؤال الأهم هل فيه لاعب في عمر ال37 عام يستحق يتدفع فيه 200 مليون يورو ؟

الحقيقة ان نادي النصر السعودى ماتعاقدش مع لاعب كورة .. خلينا نقول ان المملكة العربية السعودية اتعاقدت مع سفير عالمي علي أرضها لتعزيز اهداف تسويقية مختلفة وكمان ممكن استفادة لمصر كمان واليونان .

قبل ما نتكلم عن الاهداف دي خلينا نتكلم عن كريستيانو بلغة الارقام و البيزنس بعيداً عن امكانياته و مكانته ك لاعب كورة اسطوري ( لأننا اتفقنا ان مش هو دا الهدف من الصفقة ).

رونالدو هو الشخص الاكثر متابعة في العالم علي الانستجرام ب 526 مليون متابع وعلي فيسبوك ب 158 مليون متابع و الرياضي الاكثر متابعة علي تويتر ب 106 مليون متابع و الاكثر بحثاً علي جوجل ف التاريخ بمعدل 100 مليون بحث سنوياً في اخر 10 سنوات ، يحتل المركز الاول في اكثر من 82 دولة حول العالم

المؤثر الاعلي اجراً في العالم ، بيتقاضي 2.4 مليون يورو عن المنشور الواحد علي الانستجرام

-رونالدو هو سفير لعلامات تجارية شهيرة : سفير مدي الحياة ل نايكي ، سفير ل Clear و ماركة الساعات Jacob & Co . وفقا ل تقرير لForbes ف العائدات الي جابها رنالدو ل نايكي منذ التعاقد معاه تساوي 474 مليون دولار .

– يمتلك رونالدو علامة تجارية خاصة بيه CR7 بتنتج منتجات مختلفه من ملابس و عطور و احذية و نظارات و غيره في أول ايام طرح قميص رونالدو مع يوفنتس الايطالي ، النادي اعلن بيع أقمصته ب قيمة 63 مليون يورو في أول يوم فقط !!!

– المملكة اعلنت ان هدفها توصل إلى استقطاب 100 مليون زائر بحلول عام 2030، عشان تكون السعودية وقتها بين أكثر 5 دول بتستقبل السياح على مستوى العالم و الي بيه هتزيد المساهمة الاقتصادية لقطاع السياحة من 3% من الناتج المحلي الإجمالي إلى 10% .

دا بقي كله بجانب نية السعودية الترشح لتنظيم كاس عالم 2030 بالمشاركة مع مصر و اليونان الي بيتقال ان هيكون رونالدو سفير للملف بتاعها !

وجود رونالدو ما هو الا جزء من خطة كبيرة بدأتها السعودية من فترة .
و الي يشوف الارقام و يقراها كويس هيعرف ان ال 200 مليون دولار الي مدفوعين في رونالدو مهياش صفقة كورة قدم و خلاص .. !

الله اعلم

 
242
Shares
242   
 
 
  

عن user